garanti

Växtgaranti – Etableringsgaranti

Vi har på större växter, såsom träd och buskar valt att ge en etableringsgaranti, i linje med vår kedja BoGrönt, med följande villkor:

 

Växter är levande och behöver omvårdnad för att trivas. Det kan ta tid, ibland upp till ett par månader, innan man ser att växten anpassat sig till den nya växtplatsen.

BGrönt följer konsumentköplagen

Växterna uppfyller de normer som gäller för kvalitet, sundhet och sortäkthet.

Om växten inte vill växa, ta sig, trots att både planteringsråd och skötselanvisningar följts bör du göra följande:

LÅT VÄXTEN STÅ KVAR PÅ VÄXTPLATSEN OCH KONTAKTA OSS

 

Anmäl:

-Vid vårköp (mars-maj) tidigaste efter 2 månader och senast inom 3 månader-

-Vid sommar- och höstköp (from juni) inom 3 månader

Ovanstående gäller för vedartade växter inom rekommenderad zon, dock ej de som är planterade i urnor och krukor eller för skador på växten efter köp såsom mekanisk åverkan och ej heller vid exceptionell kyla

SPARA KVITTOT!

 

Kom ihåg att kontakta oss snarast om Du misstänker att något inte står rätt till. Vänta inte till sista dagen på garantin. I dagsläget har de flesta telefoner som kan ta bra bilder. Vi tar gärna emot dessa på e-post (info@mobackes.se). Det gör att vi mycket lättare bedöma läget.

Det finns ingen generell övervintringsgaranti. Det är omöjligt för oss att råda över vädret och om vi kommer att få en mild, ”normal” eller extrem vinter. Likaså kan vi inte ta ansvar för skador uppkomna genom yttre påverkan (snötryck, sork eller rådjur t.ex.).

För fel som kan ta lång tid att upptäcka såsom att ett äppelträd eller ros som inte blommar/bär frukt första året är av rätt sort gäller konsumentköplagen och sortäkthetsgarantin gäller i två år. Vid sortfel får du som kund välja mellan att gräva upp och lämna tillbaka den felaktiga växten och få ett nytt exemplar av rätt sort eller att behålla växten

 

Etableringsgarantin omfattar inte:

Perenner, krukväxter, sommarblommor eller reavaror